تحلیل بازار آلومینیوم در هفته منتهی به 2 آذر 1396

تحلیل بازار شمش و بیلت آلومینیوم در هفته گذشته منتهی به ۲ آذر ۱۳۹۶

در هفته قبل علیر غم عدم عرضه آلومینیوم‌ در بورس، قیمت شمش در بازار کمی روند نزولی به خود گرفت و قیمت در محدود ۱۰۴۲۰ تومان بصورت تحویلی پیشنهاد می شد.

 روند نزولی قیمت های جهانی آلومینیوم، بحث نقدینگی و کاهش سطح تقاضا از علل کاهش قیمت شمش آلومینیوم در داخل بود.  

بازار شمش آلومینیوم در هفته گذشته

در کنار‌ نوسانات مداوم‌ مواد اولیه داخلی که بسیاری از شرکت ها را با مشکل فروش مواجه نموده، نباید از موضوع واردات مصنوعات آلومینیوم غافل بود. وارداتی که در حال شدت گرفتن بوده و متاسفانه بعضا مشاهده می شود با ترفند های مختلف وارد کنندگان از ارز مبادلاتی برای واردات محصولات بهره برده و با استفاده از رانت ارزی و دولتی اقدام به ورود محصولات ساخته شده می نماید و در ماراتن فروش محصولات این به مثابه مکمل دوپینگی برای وارد کنندگان است. موضوعات فوق به راحتی می توانند تولیدات داخلی و صنایع پایین دستی را تحت الشعاع قرارداده و از میدان به در کنند . حال تولید کنندگانی که جدای از عوامل تولید، باید مواد اولیه خود را بالاتر از نرخهای صادراتی با نرخ ارز آزاد و پس از گذر از بازی مار پله گونه عرضه ها ( اگر عرضه شود ) تهیه کنند . باید به تقابل نابرابری از محصولات وارداتی بروند که از ارز مبادلاتی هم بهره می برند.  

بازار بیلت آلومینیوم در هفته گذشته

بیلت هم در هفته گذشته در محدود قیمتی ۱۱۱۰۰ تومان‌پیشنهاد قیمت شد. البته با عرضه ۲۰۰۰ تنی ایرالکو و تفاوت حدود ۳۰۰ تومانی آن با قیمت شمش انتظار این بود که قیمت بیلت در بازار به محدوده ۱۰۹۰۰ تومان تنزل نماید. اما عدم استقبال از عرضه بیلت در بورس و تمرکز بازار بر استفاده از بیلتهای DC قیمت بیلت را در محدود ۱۱۱۰۰ تومان نگه داشت. البته مبحث کیفیت و عدم اطمینان خاطر خریداران از عرضه های مداوم و نقدینگی از مهمترین دلایل عقب نشینی بازار از خرید بیلت در بورس کالاو تمرکز بر استفاده بیلتهای DC است.  

بازار جهانی آلومینیوم در هفته گذشته

اما در معادلات جهانی فلزات آلومینیوم، علیرغم‌کاهش سطح موجودی انبارهای LME، انتشار داده های اقتصادی چین یکی از عمده مراکز تولید و مصرف کامودیتی جهان مبنی بر کاهش سطح صادرات مصنوعات آلومینیوم و افزایش موجودی انبارهای شانگهای، آلومینیوم را در رینگ های جهانی با روندی نزولی همراه نمود. نوسانات قیمت جهانی آلومینیوم در هفته گذشته بین ۲۰۶۲ دلار تا ۲۱۰۴ دلار بود که درنهایت میانگین ۲۰۸۱ دلار و ۷۰‌ سنت را برای این فلز به ثبت رساند.  

بازار ارز و تاثیر آن بر نرخ آلومینیوم

بازار ارز در هفته گذشته تقریبا هفته آرامی را سپری نمود و اگرچه در اویل هفته قیمت کمی کاهش داشت اما در اواخر هفته تحت تاثیر کاهش عرضه و سیاست های یکسان سازی نرخ ارز از یک سوء و افزایش سطح تقاضای ارز تجاری، قیمت ارز را به محدوده ۴۱۰۰ بازگرداند که در نهایت میانگین قیمت ارز به ۴۱۰۵ تومان رسید (قیمت اعلامی ارز بر اساس نرخ اعلامی صرافیهای مجاز و قیمتهای مندرج در روزنامه دنیای اقتصاد).  

پیش بینی قیمت آلومینیوم در هفته جاری

در همین راستا و بر اساس فرمول تعیین قیمت پایه و مولفه ارز، قیمت های پایه عرضه شمش آلومینیوم به شرح ذیل پیش بینی می گردد:

  • شمش ۹۹.۷۰: ۹۱۸۷ تومان
  • شمش ۹۹.۷۵: ۹۲۱۷ تومان
  • شمش ۹۹.۸۰: ۹۲۴۷ تومان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *