هزینه تولید ریخته گری قطعات آلومینیومی خودرو

خواص و کاربرد آلیاژ های ریختگی آلومینیوم

آلیاژ های ریختگی آلومینیوم دارای ۸ گروه است که با یک عدد چهار رقمی که بین رقم سوم و چهارم یک نقطه هست تعریف می گردند.

اولین رقم گروه آلیاژی و ۲ عدد بعدی نشانگر درجه خلوص آلومینیوم می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده خواص و کاربرد های آلیاژ های ریختگی آلومینیوم به ادامه مطلب مراجعه نمایید. آلیاژ های ریختگی آلومینیوم کارپذیر نیستند.

زیرا عناصر آلیاژی آنها تا ۱۵ درصد افزایش می یابد. از جمله خواص بارز آنها مقاومت به سایش و خواص ریختگی مناسب می باشد. عناصر اصلی آنها سیلیسیم و مس است. سیلیسیم سیالیت هنگام ریخته گری را افزایش می دهد و سبب می شود که مذاب تمام نقاط قالب را پر کند.

مس نیز باعث افزایش خواص مکانیکی آنها می شود و پس از ریخته گری در قالب اصلی با انجام عملیات ماشینکاری، قطعه آماده بهره برداری می شود.

آلیاژهای ریختگی، در مقایسه با آلیاژهای کارپذیر آلومینیوم حاوی مقادیر بیشتری از عناصر آلیاژی مثل سیلیسیم و مس هستند که سبب ایجاد ساختار ریختگی غیرهمگن و تولید فازهای ثانویه می شود.

بررسی این فازهای ثانویه مهم است، زیرا ساختارهای سوزنی و خشن مضر بوده و باعث ایجاد ترک در حین بارگذاری و کاهش چقرمگی می شوند. خواص چقرمگی شدیدا به ساختار قطعه وابسته است و به ناهمگونی حساس است.

با این وجود چنانکه ذکر شد خواص متالورژیکی و ریخته گری خوب این آلیاژها، عیوب آنها را قابل چشم پوشی می کند. درصد ازدیاد طول و استحکام (خصوصا استحکام چقرمگی)، اکثر آلیاژ های ریختگی کمتر از آلیاژهای کارپذیر می باشد.

در سالهای اخیر تحقیقات گسترده ای در زمینه فرآیندهای ریخته گری و محصولات آن انجام شده که باعث پیشرفتهای زیادی در زمینه تولید و خواص این آلیاژها شده است. این آلیاژها در گروههای زیر طبقه بندی شده اند.

آلومینیوم آلیاژ ۲۰۱٫۰

کاربرد آلومینیوم آلیاژ ۲۰۱٫۰

در ریخته گری ماسه ای و نیز قالب دائمی و ریخته گری دقیق ، تجهیزات دقیق ،تجهیزات فضایی ، اتصالات وخطوط انتقال نیرو ، کلاهک مقره ها و سایر کاربرد هایی نیاز به استحکام کششی و تسلیم بالا همراه با درصد تغییرطول متوسط دارند بکار می رود .

ترکیب شیمیایی آلیاژ ۲۰۱٫۰
Al% دیگر عناصر ملاحظات عناصر تشکیل دهنده (درصد وزنی) نام آلیاژ
مجموع هرکدام Chemical composition (mass %)
Rem ۰٫۱ ۰٫۰۵ Ag تیتانیم (Ti) روی (Zn) کروم (Cr) منیزیم (Mg) منگنز (Mn) مس (Cu) آهن (Fe) سیلیسیم (Si) ۲۰۱٫۰
۰٫۴-۱ ۰٫۱۵-۰٫۳۵ ۰٫۱۵-۰٫۵۵ ۰٫۲-۰٫۵ ۴-۵٫۲ <0.15 <0.1

همچنین برای ساخت پیستون و سر سیلندر موتور های گازوئیلی ، بازو های اتصال ، پروانه توربین و تجهیزات سوپر شارژرها و مواردی که نیاز به استحکام در دمای بالا باشد از این آلیاژ استفاده می شود . علاوه بر این در مواردی که که در ان استحکام یا قابلیت جذب انرژیبالا لازم است ونیز محفظه چرخ دنده های ساده ، پوسته پمپ ، چرخ دنده های ریخته گری شده ، پاگرد هواپیما و… از این آلیاژ استفاده می شود. در مواردی که نیاز به مقاومت به تنش خوردگی لازم است عملیات حرارتی t7 باید بر روی این آلیاژ انجام شود و عمایات حرارتی t6 برای این منظور مناسب نمی باشد . ضمنا میزان اهن و سیلیسیم آلیاژ باید دقیقا کنترل شود.

خواص فیزیکی آلیاژ ۲۰۱٫۰  
هدایت الکتریکی هدایت حرارتی مقاومت الکتریکی چگالی ضریب انبساط حرارتی خطی در دمای گرمای ویژه حد مذاب حد جامد مدول الاستیک برشی مدول الاستیک کششی نوع عملیات حرارتی
%IACS R n G Gpa E Gpa
۲۷-۳۲ ۱۲۱ ۵۴-۶۴ ۲٫۷۷ ۱۹٫۳ ۹۲۱ ۶۵۰ ۵۳۵ ۲۳ ۷۱ ۲۰۱٫۰-T6

درصد بالای این عناصر موجب کاهش خواص کششی آلیاژ می شود.

امتیاز
  • ستاره
درحال ارسال
امتیاز شما به مطلب 5 (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *